Hur skulle det se ut om en organisation tog kontroll över världen med hjälp av en maskin som bryter sönder rumtiden? I Quantum Break kan vi uppleva det samtidigt som vi pangar en hel del illbattingar. Vansinnigt roligt och en tour-de-force av speldesign, interaktivt berättande och datorgrafik.

Det här spelet har två år på nacken men liknar ingenting annat.  I jakten på vår huvudpersons bror som skapade maskinen och olyckligtvis försvunnit, rör vi oss i nedkörda hamnmiljöer med inslag av kvantmekanisk high-tech. Vi styr tidsmaskiner och skjuter elakingar med "tidsdräkter" som rör sig fram och tillbaka i tiden.  

Dramaturgin är helt i fas med spelmekaniken - världen har verkligen gått sönder.  Streamad video blandas med datoranimation och det är ibland inte helt lätt att avgöra vad som är vad. Quantum Break är skriven av Tyler Burton Smith & Mikko Rautalahti, regisserad av Sam Lake & Mikael Kasurinen.

Här ett klipp från strid i en värld där tiden har gått sönder. Jag dör på slutet, det är därför skärmen blir vit. Tog många försök att klura ut hur tidsresenärerna rörde sig....