Det var väl nästan givet  att det skulle hända. Har varit på väg mot mindre kött och mera vegetariskt ett tag nu. Sedan tidigare laktosfritt och glutenfritt - och plötsligt var inte roligt att äta kött längre.

Jag har sett dokumentärer om industriell köttproduktion. Det är en helt vidrig process. Går runt med lite för många bilder på näthinnan. Netflix' dokumentär The Game Changers var även en bidragande orsak.

Jag mår bättre och springer snabbare utan kött. Lättare, uthålligare. Har ingen ambition att bli militant kring maten. Vegan kommer inte att hända. Lax, ägg och lammfärsbollarna finns kvar.  Men mera sällan, och jag ska se om det finns kött från någon form av etisk djurhållning.  

Så var börjar man som vego-rookie? En PDF med underbar receptsamling hittade jag hos Minimalist Baker - robusta smaker, okomplicerat, glutenfritt och nästan alltid vegetariskt.

Ärligt är det inte så svårt - rårisnudlar, bovetenudlar, kikärtor, röda linser, tofu, fetaost, bovete, avocado, sötpotatis, Halloumi, broccoli, basmatiris, råris, valnötter, majspasta, kimchi.. och så smaksättare som Tom Yum pasta, chili, vitlök, pesto, koriander, buljong, sesamolja, tahini.  

Har även hittat vegetariska burgare med den rätta kött-känslan; Impossible Burger, Beyond Burger och Next Level.

För att vara på den säkra sidan kring protein så dricker jag proteinshake på jobbet, Wieders Vegan, med ärt & risprotein. Hjälper även mot sötsuget på eftermiddagen - perfekt!  

På webben finns även My Protein's Veganprodukter - de har en vegansk proteinmix gjord på ärt och bönprotein.  

Healthy Lentil Salad
Photo by James Sutton / Unsplash